načítám data...
Vyhledávat inzeráty Vložit inzerát

Mýty a fakta o elektromobilech

1. Elektromobily se vyrábějí ze znečišťujících nerostů, které těží děti

Když slyšíte tento argument od kohokoli, kdo navrhuje, že vozidla na ropná paliva jsou ekologičtější než elektromobily, napadne vás, zda vůbec někdy sleduje zprávy. Zrůdná havárie na Mauriciu je jen poslední z velmi dlouhého seznamu katastrof způsobených ropným průmyslem, z nichž každá je mnohem horší než obrázek dolu na lithium, který se pravidelně vytahuje, jako by jednou provždy dokazoval, že EV jsou zlo. Až na to, že na obrázku není ani důl na lithium – je to důl na měď.

Při řešení této kritiky se však není třeba uchylovat k "whataboutery". Existují dva hlavní zdroje lithia a doly jsou pouze jedním z nich. Druhým je solanka. Jinými slovy, moře. Naprostá většina (87 %) lithia pochází z tohoto zdroje, což zahrnuje zdlouhavý proces odpařování, který vůbec nezahrnuje dětskou práci. Lithia je kolem nás naprosto dostatek, obrovské zásoby jsou v Chile, Austrálii a Číně, takže nám pravděpodobně nedojde. A můžete se vsadit, že nikdo z těch, kdo si stěžují na lithium v elektromobilech, si nestěžoval na jeho použití ve více než šesti miliardách mobilních telefonů, které dnes svět vlastní, ani ve více než miliardě notebooků.

Dalším vzácným minerálem, který lidi v souvislosti s elektromobily rozčiluje, je kobalt, jehož těžba zejména v DR Kongo vzbuzuje oprávněné obavy. Kobalt se však již desítky let používá ve většině lithium-iontových baterií, takže, jak bylo argumentováno výše, pokud chcete kritizovat elektromobily, přestaňte nejdříve používat mobilní telefon nebo notebook. Existuje však pádný finanční důvod, proč výrobci elektromobilů omezují a nakonec doufají, že vyloučí kobalt ze svých baterií – je nesmírně drahý a je jedním z hlavních faktorů, které přispívají k poměrně vysoké pořizovací ceně elektromobilů (viz níže). Tesla již plánuje odklon od kobaltu v bateriích a ve vývoji je několik dalších návrhů baterií bez kobaltu nebo s nízkým obsahem kobaltu. Dny kobaltu jsou sečteny.

2. Elektromobily představují nebezpečí požáru

Nedávné stažení vozu Ford Kuga PHEV z důvodu rizika požáru baterií skutečně podnítilo mýtus, že elektromobily jsou příliš hořlavé – s prominutím. Dalším oblíbeným pokračováním je zmínka o neslavné havárii elektrického hyperautomobilu Rimac Concept_One televizním moderátorem Richardem Hammondem během jedné z epizod pořadu The Grand Tour. To poněkud opomíjí skutečnost, že nehavaroval proto, že se jednalo o elektromobil, ale proto, že nebyl dostatečně dobrým řidičem, aby vozidlo ovládal. O měsíc později stejně znovu řídil, ale mohl být mrtvý, kdyby se jednalo o benzinové vozidlo, které by skončilo v kouli plamenů, a ne v pomaleji hořícím elektromobilu.

Je pravda, že lithium-iontové baterie mají velmi odlišné požární vlastnosti než motory na fosilní paliva. Lithium-iontové baterie sice při požáru produkují poměrně jedovaté fluoridové plyny, ale trvá jim mnohem déle, než se rozhoří, takže řidič má podstatně větší šanci dostat se pryč, než se požár skutečně rozhoří. Hoří však dlouho a je obtížné je uhasit, což vyžaduje speciální výcvik hasičů. Skutečnou otázkou však je, jak často elektromobily skutečně hoří. Ojedinělé případy samovznícení vozů Tesla v Kalifornii sice vytvářejí vzrušující fotografie, ale nic nedokazují.

Podívejme se na čísla. Čína nařídila více bezpečnostních kontrol elektromobilů, ale to bylo po pouhých 40 požárech elektromobilů v roce 2018. To bylo v celém vozovém parku 1,2 milionu elektromobilů v Číně v roce 2018, tj. jeden požár na každých 30 000 vozidel. Pro srovnání, v USA došlo v letech 2014 až 2016 podle zprávy FEMA v průměru k 171 500 požárům vozidel na dálnicích. V roce 2016 bylo v USA přibližně 269 milionů automobilů, což znamená, že v roce 2016 hořel každý 1569. automobil na fosilní paliva, což je téměř 20x více než elektromobilů v Číně v roce 2018. Na 1 000 požárů na dálnicích připadalo také 2,9 úmrtí, takže u aut na fosilní paliva je nejen mnohem větší pravděpodobnost, že začnou hořet, než u elektromobilů, ale také mnohem větší pravděpodobnost, že vás v důsledku toho zabijí.

Další bod je, že s každou generací baterií se riziko hoření snižuje. Očekává se, že “solid state” baterie nebudou mít riziko vzplanutí vůbec. Pokrok jde jasným směrem k větší a větší bezpečnosti. Stejně jako věda v hašení dělá pokroky a už se zkouší různé postupy na rychlé uhašení hořících baterií.

3. Baterie pro elektromobily vydrží jen několik let

Toto je jeden z nejrozšířenějších mýtů, který je zároveň jedním z nejsnáze vyvratitelných. Ano, baterie vašeho chytrého telefonu po několika letech výrazně degraduje. Ale ten nabíjíte každý den a průměrný řidič nabije svůj elektromobil jen několikrát za měsíc. Elektromobily se také nabíjejí mnohem inteligentnějším způsobem, kdy se doplňují pouze vyčerpané články, což rozkládá zátěž na mnoho tisíc článků, které tvoří celou sadu. Údaje získané od mnoha majitelů vozů Tesla ukázaly, že průměrná degradace baterie po ujetí více než 160 000 km činí pouhých 10 %. Většina fosilních automobilů je na šrotišti mnohem dříve, než ujede tolik kilometrů.

Proto dnes většina výrobců nabízí záruku na baterii, která se obvykle pohybuje kolem 100 000 mil nebo osmi let při 70% kapacitě. To by nedělali, kdyby si vážně mysleli, že mnoho baterií tak dlouho nevydrží – stálo by je to majlant. Takže ne, několik let starý elektromobil bude mít téměř stejný dojezd, jako když byl nový, a nebude ani velký problém recyklovat spoustu vybitých baterií. Většina elektromobilů bude v provozu i za několik desítek let.

Znovu je také potřeba podívat se na vývoj baterií v průběhu času, protože i zde probíhá pokrok a ukazuje se, že baterie vydrží déle než dříve. Navíc se očekává, že tento trend se nezpomaluje, naopak. To znamená, že baterie, které budou v autech za 5 let, vydrží mnohem delší dobu s menší degradací. Už nyní jsou v některých autech baterie s chemií “LiFePo”, kterým nevadí nabíjení do 100 % a vydrží mnohem více cyklů.

 

Přeloženo z forbes

Filtr výsledků

Přidat značku
Zobrazit inzeráty


Vložit inzerát na vůzRegistrovat
Přihlášení
Copyright © 2022 BazarElektrik.cz | design & code by expectum.cz